november 17, 2012

GUIDE: GIFS

Der er efterhånden rigtig mange, der har spurgt, hvordan jeg laver mine gifs. 
I ren overspringshandling fra den onde danskaflevering, tænkte jeg, at jeg lige ville vise jer det. Både jer som allerede har spurgt og jer der ikke tør spørge videre ind til det. Jeg har nemlig aldrig giddet uddybe mig:-))
Jeg må dog lige gøre opmærksom på, at min metode ikke dur til Macs.

Først skal man vælge de billeder, der skal indgå i giffen. Man skal være helt sikker på, at alle billederne har samme størrelse.

Derefter skal man åbne Photoscape (Et gratis program, der skal downloades til computeren. Download det her.)

Så skal man oppe i menuen ind under Animeret Gif, og skærmen ser nu sådan ud. Man kan både hive billederne ind fra venstre side og højre, men jeg plejer bare at tilføje dem fra Tilføj knappen.

Når billederne er loadet, ser skærmen sådan ud, og billederne er allerede begyndt at bevæge sig. Under knappen Tid, kan man regulere tiden (oh really?!). Både for det enkelte billede - altså så et enkelt billede er hurtigere/langsommere end resten -  og for alle billedernes tid. Som der også står, så jo mindre tallet er, jo hurtigere er tiden.
Når man er tilfreds med giffen, trykker man Gem og vælger stedet den skal gemmes og giffens navn. Der er ikke noget med, at den skal ændres fra JPG til GIF, eller det ved jeg ikke, men jeg har aldrig oplevet problemer med det.

Voila! Man har nu en pissesej gif.
Man må lige vide, at hvis man skal se den direkte fra computeren, bliver den åbnet i Internet Explorer.
Og at billederne bliver lidt grynede, men når nu det er gratis, må man bare leve med dét :-)

Her kan I se princippet i, at det sidste billede er langsommest (da stjernerne er kommet op), men da Photoscape valgte at være besværlig, da jeg lavede  knappenålsgiffen, viser jeg det lige i min Angry Birdsgif, huhu.


Jeg håber, den her guide har hjulpet en masse forvirrede sjæle. Ellers så spørg endelig!

14 kommentarer:

  1. Du laver virkelig de fedeste gifs Dagmar!

    SvarSlet
  2. Virkelig fede gifs! Men jeg kan desværre ikke downloade programmet :(

    http://www.mesmerizedbyme.com/

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske virker linket ikke til din computer, men bare google - der kommer en masse op :-)

      Slet
  3. Rigtig fede gifs. Er specielt vild med den sidste. Hvad er det for noget slik? Det ser rigtig lækkert ud haha :)

    Jeg har gang i en give-away. Kig forbi
    minelakahrimanovic.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Det hjalp meget, tusind tak. Har forsøgt mig med at lave dem før, men det er først nu, det er lykkes for mig. :)

    Sofie / http://lifesdifferential.blogspot.dk

    SvarSlet
  5. Dejligt med en guide om det! Elsker seriøst den med de der Angry Birds, så opfindsomt!

    Lige nu har jeg en spørgerunde kørende, så det ville være fedt vis du havde nogle spørgsmål!

    mylifebyclaudia.blogspot.com

    SvarSlet
  6. Pisse-sej guide! Ærgerligt Photoscape ikke virker til Mac!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg dør også når jeg en dag skifter min pc ud med Mac!

      Slet
  7. Du har ikke et fif til mac?? :D

    SvarSlet